Wat staat er op een wijnetiket - Woeste Wijngronden

Wat staat er op een wijnetiket? Onze tips op een rij

Wie herkent zich er niet in: je stapt de winkel binnen, loopt naar de wijnafdeling en daar sta je dan voor dat schap met al die wijnen. Als een kind in de snoepwinkel! Of je nu in Nederland bent, of je favoriete streek in Italië, je wil toch een leuk flesje wijn mee naar huis nemen. Maar tja, welke dan? Het wijnetiket helpt je verder! Tenminste, als je een beetje weet waar op te letten. Wijnetiketten zijn er in allerlei soorten en maten, van fancy tot klassiek, in vorm en design. In deze blog geen opsomming van alle al dan niet verplichte informatie. Wel delen we een aantal tips om het wijnetiket te lezen. Zo weet je iets beter welke smaak je kunt verwachten!

#1 – Bedenk van te voren welk type wijn je zoekt

Misschien de makkelijkste maar ook de meest cruciale tip! Bedenk voordat je naar de wijnwinkel gaat, naar welke wijn je op zoek bent. Wordt het een witte of rode wijn? Een lichtere of zwaardere wijn? Door dit vooraf te bedenken, kun je al een heel groot gedeelte van alle wijnen uitsluiten en maak je je zoektocht makkelijker.


#2 – Van welke druif is de wijn gemaakt?

Het makkelijkste is om de druif te herkennen die bij jouw smaak past. Het is echter niet verplicht om deze te vermelden en in sommige streken is het zelfs verboden om het druivenras te vermelden. De de klassieke wijnlanden als Frankrijk, leggen namelijk liever de nadruk op de regio en ‘verwachten dat je wel weet welke druif daar groeit’. Maar goed, voor de wijndummies zoals ons, natuurlijk niet erg handig. Gelukkig wordt de druif wel steeds vaker vermeld. Staat de druif niet vermeld, dan kun je volgende richtlijn aanhouden (uiteraard zijn er uitzonderingen op de regel!): 

  • Bordeaux: 
    • Rode wijn → Merlot en Cabernet Sauvignon
    • Witte wijn → Sauvignon Blanc, Muscadelle en/of Sémillon
  • Bourgogne: 
    • Rode wijn → Pinot Noir
    • Witte wijn → Charndonnay
  • Loire:
    • Rode wijn → Pinot Noir
    • Witte wijn → Sauvignon Blanc en Chenin Blanc

#3 – De regio op het wijnetiket

Het druivenras in combinatie met de regio, kan een indicatie geven van de smaak. Een Merlot uit Bordeaux kan namelijk heel anders smaken dan een Merlot uit Chili. Dit komt doordat het type grond en het klimaat, van invloed zijn op de ontwikkeling van de druif en dus op de smaak van je wijn. Bekende wijnstreken zijn bijvoorbeeld Bordeaux, Rioja, Bourgogne, Loire, Toscane, Puglia en Piëmonte. Onze tip? Wees bewust van de regio en probeer eens hetzelfde type wijn, uit een andere regio. Zo leer je de verschillen te proeven en je smaak te ontdekken.

Ben je je smaak aan het ontdekken?

Doe dan eens de smaaktest van Gall & Gall. Echt een aanrader! Het kost je maar 2 minuten, maar kan je echt verder helpen. Ze geven een voorbeeld van een druif die bij je voorkeur kan passen, maar vooral een smaakprofiel waarmee je verder kunt. Ben je op zoek naar meer tips om de juiste wijn te kiezen als je voor dat schap staat: lees dan deze blog.

Doe de test

#4 – Het alcoholpercentage

Ben je opzoek naar wijn van enige kwaliteit? Bekijk dan het alcoholpercentage op het etiket. Het moment van oogsten, heeft invloed op het alcoholpercentage. Oogst de wijnmaker de druif te vroeg en is deze niet helemaal rijp, dan is het alcoholpercentage vaak lager. Het liefst wil je wijn van een mooie rijpe druif, daarom de richtlijn: 

  • Rode en witte wijn: minimaal 12% alcohol
  • Zoete wijnen: minimaal 13,5% alcohol (met uitzondering zoete dessert wijnen uit Duitsland)


#5: Het oogstjaar

Het is niet verplicht om het oogstjaar te vermelden op het etiket, maar vaak doen ze dit wel. Het ene jaar is een beter oogstjaar dan het andere en kan daardoor wat zeggen over de smaak van je wijn. Wel moet je dan uiteraard weten welke oogstjaren goede jaren zijn. Dit verschilt uiteraard per wijnland en per regio. Er zit niets anders op om dat op te zoeken, of advies te vragen. 

Een eenvoudigere tip: ben je opzoek naar een witte wijn? Koop deze dan van een vrij recent oogstjaar. Deze hoeven namelijk niet door te rijpen. En ga je voor safe: doe dan hetzelfde voor de rode wijnen. Maar er zijn ook zeker rode wijnen die beter worden naarmate ze langer rijpen. Hierdoor wil je juist ook op zoek naar een ouder oogstjaar. 

#6: Een keurmerk

Op zoek naar een biologisch of biodynamische wijn? Kijk dan of je het groene biologische logo, Ecocert (Frans keurmerk voor biologisch) of Demeter logo (keurmerk voor biodynamische landbouw en voeding) terug ziet komen op het etiket. Let wel een beetje op: komt het logo erg nadrukkelijk naar voren op het etiket? Wees dan even kritisch. Het kan zijn dat de wijnmaker het ook als marketingtruc in zet: minimaal voldoen aan de eisen op het land, maar verder een bijna-industriële verwerking van druif tot wijn.

Het etiket doet veel meer dan dat

Voor een onderzoek lieten ze zes kelners in opleiding verschillende flessen wijn proeven. Het waren zes verschillende flessen met verschillende etiketten, maar de wijn die echter werd geschonken was één en dezelfde. Ze dachten dat ze wijn kregen ingeschonken met en zonder een gerenommeerde wijnclassificatie (gerenommeerde appellation). Je raadt het al… ze waardeerden de wijn uit de fles mét gerenommeerde classificatie meer dan de fles waar alleen de naam van de streek op stond. Het etiket heeft dus wel degelijk invloed.

#7: Classificaties zoals een Grand Cru Classé

In de wijnwereld zijn er diverse classificaties te behalen rondom wijn. Deze classificaties bestaan uit meerdere kwaliteits trappen en het complexe is dat zij verschillen per wijnland. Ook daar is nog een wereld over te vertellen!  In Frankrijk gaat het bijvoorbeeld over de Grand Cru en de Grand Cru classé. 

Staat er een classificatie op het etiket? Dan zit je dus vrijwel gegarandeerd goed. Al hoeft het niet zo te zijn dat de smaak ook bij jou aansluit uiteraard. Een ander houvast kan zijn, dat wijnen ook hun onderscheiding op het etiket vermelden: ‘Medaille d’or du concours…’.

#8: De plaats waar de wijn is gebotteld

Wijn dat in eigen bedrijf is gebotteld is geen garantie voor een mooie kwaliteitswijn, maar heeft wel de voorkeur. De bottelaar is verplicht om te vermelden en we zien dus graag ‘Mis en bouteille au chateau’ terug op het etiket.

#9: Scan het wijnetiket met de Vivino app

Denk je tot slot: leuk al die tips maar is er geen makkelijkere manier? Zeker wel! Je kunt ook de Vivino app gebruiken om het etiket te scannen. Ze geven aan hoe anderen de wijn hebben beoordeeld, en geven er handige wijn-spijs tips bij. Ga naar Vivino.

Alert! De marketingtrucs achter een wijnetiket

Marketing: we zijn er zelf natuurlijk ook niet vies van. Maar je er bewust van zijn helpt je net iets kritischer te zijn. Een wijnetiket kan namelijk, los van het design van het etiket, ook inhoudelijk vol staan met marketingtrucs: 

  • Wees kritisch op termen als: Cuvée Speciale (mix van druivenrassen, gebieden of oogstjaren), Vin de garde, Grand Vin (belangrijkste wijn van het chateau), Special Selection of chateau. 
  • Veilles Vignes, Old Vines, Alte Reben, ook wel ‘oude wijnstokken’. De opbrengst is lager bij oude wijnstokken, waardoor ze meer geconcentreerde druiven geven. Het is echter geen garantie, want wat is oud? Er zijn geen richtlijnen voor waardoor het vaak onterecht wordt geplaatst. 
  • Uitvergroten van een keurmerk: is het biologische logo bijna groter dan de naam van de wijn op het etiket? Weet dan dat het ook een marketingtruc kan zijn. Uiteraard moeten ze voldoen aan de eisen, maar in het geval van het biologische logo kan het zijn dat ze op de wijngaard aan de minimale eisen voldoen, maar de druif verder bijna industrieel verwerken. Wat ook mag volgens de regels, maar wellicht dat je er zelf een ander gevoel bij hebt.

We dagen je uit: bekijk jij het wijnetiket de volgende keer op een andere manier? En beoordeel je deze niet alleen op het design? Laat het ons weten! En mocht je in de supermarkt staan en er niet uitkomen, loop dan eens een wijnwinkel binnen. Zij denken graag mee én hebben de bijzondere wijnen in hun assortiment. En ook voor een goede prijs. Twee vliegen in één klap!



Brandend benieuwd naar meer?